In de vijftien jaar dat hij in deze garage werkt, heeft Xavier dit maar één keer gezien. Dat betrof echter een aftands Volkswagenbusje met 600.000 kilometer op de teller. Onze Mitsubishi stamt uit 1990 en is met 160.000 kilometer ‘net’ ingereden. Hoofdschuddend steekt de monteur zijn met olie besmeurde wijsvinger in het gat waar vanmorgen nog een as zat. ‘Peligroso, usted ha tenido muy buena suerte.’

Beschermengel

Klap, boem, bonk, oorverdovend geschuur over hobbelig asfalt. Om kwart voor negen ’s morgens komt de 4-wheeldrive op honderd meter van ons huis abrupt tot stilstand. Klapband denk ik nog, maar het blijkt een tikkie erger. Het complete rechter achterwiel, inclusief as ligt naast de wagen. Eronder een snel groter wordende plas zwarte drab. ‘Mijn lieve autootje’, jammert Pip. ‘We komen te laat op school’, concludeert Marvy.

Xavier heeft gelijk. We hebben mucho geluk. Ik wil niet denken aan wat had kunnen gebeuren, maar toch doe ik het. Stel dat de as even verderop was afgebroken. Op een moment dat we met een bloedgang over de snelweg richting Tortosa scheurden. In stilte bedank ik mijn engeltje.

Het beest

Drie uur later laten we onze nieuwe oude auto achter in de garage. Xavier belooft te belt zodra hij meer weet over het hoe en waarom. Sneller dan verwacht komt zijn telefoontje. De onderdelen die nodig zijn om ons bakbeest aan de praat te krijgen, zijn niet langer leverbaar.

Zes weken is hij in ons bezit, de grote nieuwe liefde van mijn man. 1000 kilometer roadtripte hij met Pere & Pere (onze Catalaanse buurman en zijn oudste zoon, boden aan mee te rijden als vertaler) naar Baskenland. Handjeklappend met een zwaar behaarde Baskische autohandelaar, kwamen ze uit op een paar duizend euro. Na de overdracht werd De Pajero omgedoopt tot The Beast.
Hij was er zo blij mee. Tot het beest in stukken brak.

Spaanse kat in de zak

Kochten wij onze eerste Spaanse kat in de zak? Ik kan me niet aan die indruk onttrekken. Maar de liefde zit diep. En nu zijn we dus op zoek naar een donorwagen.  Ik wist het niet, maar er bestaat een levendige business in ‘dode’ auto’s. Op internet is Yuri een Pajero uit hetzelfde bouwjaar tegengekomen. Beter, op maar vier cijfers na, komt het chassisnummer overeen. Voor maar 999 euro is het brik van de weg van ons.
De vraag is niet of, maar wanneer we deze bak uit Duitsland importeren.

Mannen en auto’s. Even slikken en dan kunnen we hopelijk weer snel off road.

autopech1

overleven in Spanje

Overleven in Spanje

overleven in Spanje

Overleven in Spanje

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

10 comments

  1. Leuk geschreven! Heel jammer van de auto. Er zullen vast nog meer avonturen komen. Groetjes uit Zuid Frankrijk.

  2. Hoi Aimee, Dank je wel voor je compliment. Na drie maanden in Tarragona hebben we al zoveel bijzonders beleefd. Verhalen die ik nog moet schrijven. En er zullen nog avonturen volgen. Diepe dalen, hoge pieken. Je weet er vast over mee te praten. FIjne dag. groetjes Petra

  3. Als je hem bij een legale handelaar hebt gekocht, dan zal je ook wel iets van garantie hebben neem ik aan.
    Koop de volgende 2de handse alvast dichter bij huis misschien 😉
    Succes !

  4. Ik geloof dat het een privehandelaar was….weet je vanwege die taaltoestanden denk je al snel: laat maar. En ja het was ver, maar als ik mijn lief mag geloven, wordt dit type auto sporadisch verkocht. Dus dan komt het meestal van ver. Maar bedankt voor het meelezen en meedenken Eva 🙂

  5. wij hadden iets vergelijkbaars met onze lada niva: hele as eruit. later bedacht ik dat het misschien te maken heeft met sperdifferentieel, dat je echt alleen moet gebruiken op modderige weggetjes en nooit sneller dan 5km/h. groetjes, thomas, fontebona.es asturias

  6. Bon Dia Thomas, Eerlijk gezegd, ben ik geen autokenner. Maar volgens mijn man stond ie gewoon in zijn hoge giering…geen idee wat dat betekent, maar jij vast wel. In ons geval was het dus gewoon dikke vette pech. Maar bedankt voor de tip 🙂 groetjes Petra

  7. hoi Petra. hoge/lage giering is wat anders. bij sperdifferentieel zet je het differentieel vast zodat beide achterwielen altijd draaien wat handig is op modderige of zeer losse ondergronden maar niet handig in bochten omdat in een bocht de twee wielen verschillende snelheden hebben. vooral bij grote snelheden komen er dan grote krachten op de assen te staan. groetjes, Thomas

  8. Hoi Thomas, sorry….ik heb het dus verkeerd overgebracht (autonurd), maar mijn man weet gelukkig wel waar jij het over hebt. Nogmaals bedankt. Feliz Sant Joan. groetjes Petra

GEEF EEN REACTIE / DEEL JOUW REISTIPS!